!

Fyll i det här fältet.

Hämtar...

Din webbläsare är in- eller utzoomad (). Använd din webbläsares zoomfunktion för att återställa zoom-läge till 100%, alternativt tryck CTRL + 0.

MENY

SÖK

Vanliga frågor (FAQ)

Här listas de vanligaste frågorna inom olika områden som styrelsen ofta får av föreningens medlemmar.

 

Tvättstugan/Föreningslokalen


Fråga:
Vad har jag för användarnamn och lösenord för att boka tvättstugan/föreningslokalen via internet?

Svar: Användarnamnet är lägenhetens 3-siffriga nummer. Lösenordet för bokning ska ha överlämnats av säljaren. Det går också bra att kontakta styrelsen (styrelsen@vambsjon.se), som kan beställa en nollställning av Bysmeden. 


Fråga:
Är det tillåtet att boka föreningslokalen så att en gäst kan sova över?

Svar: Ja, det är tillåtet, men det går endast att boka tre pass i rad, vilket innebär att det går att boka max 24 h.

 

Passerbrickor (Aptus-bricka/blipp)


Fråga: 
Min passerbricka har gått sönder i plasten, hur gör jag för att få en ny?

Svar: Skicka ett mail till styrelsen@vambsjon.se och be om att få beställa en ny bricka. Ange följande i mailet: lägenhetsnummer (3 siffor), för- och efternamn, adress samt NR på brickan. Styrelsen beställer en ny bricka som skickas med postförskott och kostar ca 250 kr. Du hämtar själv ut brickan på närmaste postutlämning, där du också betalar. Mer information finns här.


Fråga: 
Min passerbricka har slutat fungera/har försvunnit, hur gör jag för att få en ny?

Svar:  Se svar enligt ovan. I fallet då brickan har försvunnit, kontakta styrelsen så snart som möjligt så att brickan kan spärras.


Fråga: 
Hur många brickor ska varje lägenhet ha - jag har precis köpt min bostadsrätt och fick endast 2 brickor av säljaren?

Svar:  Föreningen reglerar inte max antal brickor. När systemet sattes i drift fick varje boende 3 brickor. Boende bekostar själv nya brickor och kan därför bestämma antal själv. Föreningen ersätter tyvärr inte boende som har fått "för få" brickor av tidigare innehavare.

 

Trapphuslista/Namn på dörren

Fråga: Vi är nyinflyttade och skulle vilja ha våra namn på tavlan i porten och på dörren. Hur går det till?

Svar: Maila till styrelsen@vambsjon.se och ange vilka namn som ska stå på dörren/porten. Styrelsen har som mål att försöka uppdatera detta när nya medlemmar kommer till föreningen, men har svårt att hinna med. Därför är det bra om vi får hjälp i form av att vi blir meddelade när en namnändring önskas.

 

Parkering

Fråga: Jag har fått en parkeringsbot när jag parkerade framför porten - finns det något jag kan göra åt det?

Svar: Nej, tyvärr. Apcoa Parking sköter parkeringsövervakningen åt oss och har rätt att bötfälla alla som parkerar på fastigheten. Det ska gå bra att lämna bilen några minuter för avlastning, men inte längre.

 

Fråga: Hur gör jag för att ställa min i kö till att få en parkeringsplats?

Svar: Vänligen kontakta Riksbyggen. De för register över parkeringsplatserna och administrerar kön.

 

Andrahandsuthyrning

 

Fråga: Hur länge får jag hyra ut i andrahand?

Svar: Föreningens policy lyder att uthyrning i andrahand beviljas 1 år i taget och högst 2 år i rad. 

 

Fråga: Hur gör jag för att hyra ut i andrahand?

Svar: Fyll i blanketten och lägg i föreningens brevlåda på Skälderviksplan 11. Mer info finner du här.

 

 Vanliga frågor från mäklare

 

Fråga: När byttes stammarna i er förening sist?

Svar: Stambyte utfördes 1996.

 

Fråga: Vad ingår i månadsavgiften?

Svar: I månadsavgiften ingår vatten, värme, basutbud av tv och bredband.

 

Fråga: Vart ska överlåtelsen skickas?

Svar: Överlåtelsen ska skickas till Riksbyggen Servicecenter Box 540, 721 09 Västerås

 

Fråga: Var ansöker man om medlemsskap?

Svar: Ansökan om medlemsskap skickas till Riksbyggen Servicecenter Box 540, 721 09 Västerås

 

Fråga: Får man riva en vägg i en lägenhet?

Ja, om den inte är bärande. Det åligger den boende skyldighet att säkerställa att väggen inte är bärande. Arbetet ska utföras enligt branschstandard och fackmannamässigt. Det innebär att erforderliga garantidokument samt certifikat ska överlämnas till boende efter arbetets slutförande. I förekommande fall kan styrelsen behöva se att arbetet är fackmannamässigt utfört. Du kan även läsa mer om boendes respektive föreningens ansvar i § 26-28 och §36 i stadgarna.

 

För övriga frågor hänvisar vi till styrelsen@vambsjon.se

Var ute i god tid med dina frågor då det kan ta upp till en vecka innan du får svar.